в. Капитал потърси SDI за коментар отсносно цените на Гражданска отговорност
На пазара на "Гражданска отговорност" - затишие пред буря. Според брокери компаниите изчакват, преди да вдигнат цената през декември.
На пазара на "Гражданска отговорност" - затишие пред буря
На пазара на задължителните застраховки "Гражданска отговорност" засега е тихо, но по всичко личи, че ще има буря. Това твърдят представители на сектора пред "Капитал Daily". Обичайно много хора подновяват полицата си от ноември до януари и по това време застрахователите често обявяваха и нови тарифи.
Промени за част от пазара
"Може да се каже, че за момента няма съществени промени. Корекциите при повечето са или за регионални тарифи, или за издаване на зелена карта, но сериозни увеличения няма", коментира Ясен Христов, управител на "SDI Брокер". По негово мнение обаче това е затишие пред буря и всички компании са в изчаквателни позиции, затова е възможно през декември да има коригиране на цените през 2-3 дни.
И Христов, и Гергана Иванова от брокера "Финсейлс" посочиха, че промяна има по-скоро при тежкотоварните автомобили заради големите обезщетения, които се изплащат при произшествие. В последните дни промяна на тарифите са направили от "Бул инс" и "Интерамерикан".
При "Бул инс" увеличението е с 6-7%, като по думите на изпълнителния директор Стоян Проданов това се налага "заради свободното движение на хора извън страната и реализирането на щети". Той посочи, че все пак се съобразяват както със средните цени в Европа, така и с платежоспособността на хората у нас.
От "Интерамерикан" не дадоха с колко точно е увеличението им, като обясниха, че новата тарифа е в сила от 14 ноември. Причините за вдигането на цената от компанията обясниха със завишение по сертификата зелена карта, който се ползва при пътуване зад граница извън ЕС. Компанията е отчела ръст на броя инциденти в чужбина, по-високи обезщетения и много претенции за плащане.
Разликите в тарифите
И "Интерамерикан", и "Лев инс" са сред компаниите, които са вдигнали цената за товарни автомобили. Компаниите са запазили като цяло по-ниските цени за региони, в които имат по-малко катастрофи. Най-общо разделението е на трите най-големи града – София, Пловдив, Варна, останалите областни, след което идват по-малките като Казанлък, Свищов и те обикновено са в една тарифа с най-малките градчета и села.
Сравнение на цените от застрахователен брокер "Амарант" показва, че повечето компании имат напълно еднакви тарифи за трите най-големи града, а при някои те почти не се различават и от тези за другите областни.
Промени в цените засега не планират от "Алианц България", "Булстрад" и"Армеец". И трите компании се аргументираха, че резултатите им са добри и не се налага да вдигат тарифи. От "Алианц" казаха, че средната им цена в момента е 160-200 лв. за масовите коли.
Очаква се ръст
Изпълнителният директор на "Армеец" Румен Георгиев прогнозира, че до края на годината пазарът ще върви "по инерция, но ръст ще има със сигурност". Същото потвърди и Ясен Христов – по думите му всички компании декларират, че увеличение ще има.
От "Евроинс" очакват средната цена за тази година да се увеличи с 10%, "независимо от това, че някои застрахователни компании ще запазят същите цени или ще използват някои маркетингови похвати за "привидното" им намаление", казват от компанията. Според тях това се налага заради големите разлики в премията у нас и в други европейски страни, както и заради растящите обезщетения.
"Евроинс" вече работи по системата "бонус-малус", която отчита много показатели на шофьора като опит, възраст, направени катастрофи, заведени щети. Досега това прилагаха и други компании, но в повечето случаи проверката на данните беше много трудна. От няколко месеца вече работи обща система за информация, в която се трупат данни за катастрофи и щети. Според "Евроинс", ако се използват данни от нея, премията за добрите водачи намалява с до 20-30%.